کورش کبیر

منتشرشده: 2013/08/01 در تاریخ

تو این چند سال گذشته علاقه ها به کورش کبیر یه صورت روز افزونی زیاد شده و مردم هی از این گردنبد های فروهر میندازن گردنشون ُ از ایرانی بودن و دین زرتشت حرف میزنن ، حالا (با این که موضوع خیلی مهمیه) کار نداریم که چرا این علاقه ها روز به روز داره زیاد میشه .  قدیم ترا چند تا مطلب جالب درباره ی کورش و زرتشت خونده بودم ( تو کتاب های معتبر ) که گفتم خوبه اینجا یکم دربارش بنویسم . یه چیز دیگه هم هست ، یه وقتایی ( که البته الان داره به اکثر وقتا تبدیل میشه ) یک سری از افراد رو میبینیم که از زرتشت و کورش صحبت می کنند ولی هیچ وقت دنبال این نرفتن که ببین اصل قضیه چیه و دین زرتشت چجوری بوده و کورش کبیر واقعا چه کسی بوده ، تأکید می کنم که هر کسی آزاده هر دینی رو بخواد انتخاب کنه ولی خب حتما همه این موضوع رو تأیید می کنن که باید اطلاعات کافی رو درباره ی اون دین بدست بیارن ، اطلاعاتی درست و قابل اعتماد !    خب دیگه بسه بریم دنبال مطلب خودمون درباره ی کورش کبیر .

چند سال پیش من حتی اسم « ذوالقرنین » رو هم نشنیده بودم تا این که تو یه کتابی برای اولین بار این اسم رو دیدم ، اون کتاب درباره ی داستان ها و افرادی بود که اسم و داستانشون تو قرآن اومده ، یکی از اون افراد ذوالقرنین بود ، نویسنده یکتاب در قسمت معرفی ذوالقرنین سه نظریه رو برای این که ذوالقرنین چه کسی بوده نام میبره :

درباره این که ذوالقرنین چه کسی بوده مطالب گوناگونی گفته شده است مانند : 

۱. او همان اسکندر مقدونی است که فتوحات بسیار نمود و کشورهای بسیار را در زیر سلطه خود آورد .

۲ . یکی از پادشاهان یمن بود ، که به عنوان تُبّع خوانده می شد که جمع آن تبایعه است . طبق این نظریه سد معروف مأرب که در یمن بود از ساخته های اوست .

۳ . سومین وجدید ترین نظریه اینکه ذوالقرینین همان کورش کبیر است که پانصد و سی سال قبل از میلاد می زیست .

نظریه اول و دوم دارای مدارک قابل ملاحضه ای نیست . قرائن و دلایل نظریه سوم را تأیید می کند .

نظریه سوم مربوطه به یک دانشمند هندی به نام « ابوالکلام آزاد » که تو یه دوره وزیر فرهنگ هند بوده و ظاهرا اصلیتش هم ایرانیه ، خیلی از دانشمندان بزرگ هم این نظریه رو از ابوالکلام آزاد قبول کردن چون دلایل محکمی داره و به گفته ی علامه طباطبایی نسبت به نظریه های دیگه با قرآن منطبق تره . تا اونجا که فهمیدم ذوالقرنین چون شبیه یه لقبه چنتا معنی مختلف میتونه داشته باشه یکی از اونا که به نظرم از همه معتبر تره اینه که : ذوالقرنین لقب کسیه که تاجش دوتا شاخ داشته باشه ! خیلی جالبه که یه تصویر هک شده روی سنگ وجود داره که نشون میده کورش هم روی تاجش دوتا شاخ داشته 🙂 

411px-Relief_cyrus

این تصویر حک شده روی سنگ مربوط میشه به پاسارگاد در استان شیراز خودمون . دیگه خیلی وارد توضیحات نمیشم برای شخص من ۹۹٪ ثابت شده که کورش کبیر همون ذوالقرنین بوده و در زبان عربی این لقب رو داشته و به همین دلیل هم توی قرآن به این اسم خطاب شده ، بحث بعدی که برام جالبه این که آیا ذوالقرنین یا کورش کبیر پیامبر بوده یا نه ؟!! بر می گردیم به متن کتاب : 

ذوالقرنین از نظر قرآن دارای ویژگی های برجسته ی زیر است : 

۱ . خداوند اسباب پیروزی ها را در همه ابعاد در اختیار او گذاشت .

۲ . او سه لشگر کشی مهم کرد ، نخست به غرب سپس به شرق و سرانجام به منطقه ای در شمال که دارای تنگه ای کوهستانی است . او در هر یک از این سفر ها  با اقوامی برخورد کرد .

۳ . او مردی با ایمان ، عادل و مهربان و یار نیکوکاران و دشمن ظالمان بود ، از این رو مشمول عنایات خاص خداوند گردید .

۴ . او نیرومندترین و مهم ترین سدها را که در آن از آهن و مس زیاد استفاده شده بود ، به عنوان دژ برای کمک به مستضعفان ساخت . بیشتر به نظر می رسد که این سد در سرزمین قفقاز ، میان دریای خزر و دریای سیاه ، بین سلسله کوه های آنجا همچون یک دیوار بوده است .

۵ . در قرآن چیزی که صراحت بر پیامبری او داشته باشد نیست ، ولی تعبیراتی دیده می شود که از علائم پیامبری او خبر می دهد . در روایات اسلامی به عنوان « عبد صالح » معرفی شده است . ( خودم : این لقب درباره ی پیامبران استفاده میشه ) 

۶ . دو قوم وحشی یأجوج و مأجوج که در منطقه ی شمال شرقی زمین در نواحی مغولستان سکونت داشتند و دارای زاد و ولد زیاد بودند ، موجب هرج و مرج می شدند و برای حکومت کورش باعث مزاحمت ها گشتند ، و چنین به نظر می رسد که مردم قفقاز هنگام سفر کورش به آن منطقه ، از کورش تقاضای جلوگیری از قتل و غارت انها را کردند و او نیز برای جلوگیری از آنها به ساختن سد معروف ذوالقرنین اقدام نمود .

۷ . از امام صادق (ع) نقل شده : چهار نفر بر تمام دنیا حکومت کردند ، دو نفرشان از مؤمنان بودند که عبارتند از : سلیمان و ذوالقرنین و دو نفرشان از کافران بودند که عبارتند از نمرود و بخت النّصر . 

به احتمال زیاد ذوالقرنین یا همون کورش پیامبر بوده و خب زیاد هم فرقی نداره چون در هر صورت بدون هیچ شکی انسان کاملا عادل و درستکاری بوده و یه پادشاه عادی با یه عالمه زمین نبوده و این خیلی خوبه ، و واقعا مردم ما حق دارن که به کورش افتخار کنن و دوستش داشته باشن  و یه سری از افرادی هم که به صورت کورکورانه و از روی خشک مغزی مردم رو از این  کار منع می کنن بهتره برن و کتاب قصه های قرآن آقای محمد محمدی اشتهاردی و گفته های علامه طباطبایی رو در این باره بخونن 🙂 ، و خیلی خیلی بهتره که من اگه هر چیزی رو دوست دارم فقط و فقط از روی حس میهن پرستی و تعصب نباشه وگرنه با اون افراد خشک مغزی که گفتم هیچ تفاوتی ندارم ، برم و درباره اون چیزی که دوستش دارم از منابع معتبر تحقیق و پرس و جو کنم . . . .

پ.ن : یک سری داستان خوب هم درباره ی کورش کبیر هست که بعدا دربارش صحبت می کنیم .

بیان دیدگاه